اینفلوئنسر در جایگاه تاثیرگذاری

Home  >>  بازاریابی  >>  اینفلوئنسر در جایگاه تاثیرگذاری

اینفلوئنسر در جایگاه تاثیرگذاری

   بازاریابی   آوریل 21, 2018  No Comments

اینفلوئنسر مارکتینگ یکی از متد تبلیغی رایج در سطح دنیا است که از گذشته دور و شروع صنعت تبلیغات وجود داشته است. با رونق گرفتن شبکه‌های اجتماعی فضای اینفلوئنسر مارکتینگ یا به عبارتی تبلیغ با افراد تاثیرگذار دچار تغییراتی شد و افراد غیر هنرپیشه و مشهور نیز با کمک شبکه‌های اجتماعی و انجام یک مهارت به صورت کاربردی محبوب و تاثیرگذار شدند که هم اکنون آنها را اینفلوئنسر شبکه‌های اجتماعی می‌نامیم. در حال حاضر این افراد در حوزه‌های مختلفی از جمله فشن، سفر، تکنولوژی، آشپزی و غیره فعال هستند و در تگ استار فعالیت می‌کنند.

 در معنای لغوی، اینفلوئنسر را تاثیرگذار میگوییم. اینفلوئنسرها تاثیرگذاران فضای مجازی (سوشیال مدیاها) هستند، افرادی که با شاخصه‌هایی مثل میزان تاثیرگذاری، میزان بازدید کننده و میزان محبوبیت تعریف میشوند، اصطلاحا میزان Impression, Reach در رتبه‌بندی تاثیرگذاران موثر است. در گذشته نیز اینفلوئنسرها به چهره‌های مشهور هنری و ورزشی و … گفته می‌شود و امروزه این بازار با فضای دیجیتال دچار تحولاتی شده است.

آمار رسمی موسسات معتبر پژوهشی دنیا نشان میدهد در پایان سال ۲۰۱۸، تبلیغات آنلاین جایگزین تبلیغات آفلاین میشوند، همانطور که امروز هم شاهد سرمایه‌گذاری کسب و کارهای بزرگ دنیا در فضای آنلاین هستیم و متوجه میشویم کمپانی‌های بزرگ مدتهاست رو به دیجیتال‌مارکتینگ آورده و بودجه قابل توجهی در این بخش خرج می‌کنند. این عوامل باعث میشود برندها به دنبال افراد تاثیرگذار در فضای مجازی باشند چرا که یکی از رسانه ها و ابزارهای مهم برای تبلیغات آن است. بطور خلاصه‌ می‌توان گفت در گذشته تلویزیون و بیلبوردها حامل پیام کسب‌و‌کارها بودند و امروز سوشیال‌مدیاها و اینفلوئنسرها.

به تبع رشد ارتباطات در دنیا، در ایران هم شبکه‌های اجتماعی مثل توییتر، اینستاگرام و حتی مسنجر تلگرام، شروع‌کننده جریان اینفلوئنسرسازی بودند. بدلیل نوظهور بودن و نبود اطلاعات آکادمیک مرتبط و ناشناس بودن این حوزه، شاهد آن بودیم که نگاه بخشی از جامعه – که همان مخاطبان اصلی هر کسب و کار و هر شهرتی هستند – منفی و با انتقادات اکثرا بجایی همراه شده است. در وهله اول، علت و ریشه‌یابی این مساله را میتوان در همان نبودن آموزش و نبودن ساختار قابل اتکای فضای مجازی دانست، جایی که دیگر تلویزیون و رادیو نیست که در آن اهتمام به قواعد فرهنگی و خط قرمزهای اخلاقی، اجباری باشد. دیگر یک بیلبورد نیست که باید مجوزهای مختلفی را اخذ کند، اینجا در فضای مجازی، رشد شما با افزایش لایک و فالور اتفاق می‌افتد، شاخصه‌ای ریسک‌پذیر و در برخی مواقع دروغین. روندی که در آن هم کسب و کارها  آنچه را که میخواهند از تبلیغ بگیرند، نمی‌گیرند و هم اینفلوئنسرهای همچون تگ استار بدلیل ناآشنا بودن به فضای تبلیغاتی و ابعاد هنری، بعضا با هجمه مواجه میشوند.

اینجا صحبت از یک Personal Branding است، اینفلوئنسر در جایگاه یک کاراکتر تاثیرگذار، باید نسبت به رشد و پیشرفتش حساس باشد، گرچه راضی نگاه داشتن همه، هیچگاه ممکن نبوده و نیست، اما محبوبیت، الگوریتم و فرمولی مشخص دارد که برای رسیدن به آن نیاز به آموزش است.

اینفلوئنسر به مثابه برند و برند همپا با اینفلوئنسر، قرار است رسالت تبلیغ را که همان دیده شدن، رشد دادن و ثابت شدن است را به سرانجام رساند، اما نگاه فعلی جامعه به این موضوع چیزی جز درهم‌ریختگی و عطش شهرت نیست. میتوان گفت اینفلوئنسر قربانی این درهم‌ریختگی شده است، که طبعا فضا را برای او ملتهب و پراسترس میکند. نباید کتمان کرد که در آینده‌ای نزدیک، رسانه‌های آنلاین میتوانند رسانه‌های آفلاین را در تمامی ابعاد پشت سر بگذارند.

Comments are closed.