اخبار متفرقه

تجزیه و تحلیل بازاریابی

بازاریابی چیست ؟ بازاریابی یا مارکتینگ ( marketing ) مجموعه فعالیت‌های یک شرکت در رابطه با خرید و فروش یک محصول یا خدمت است. بازاریابیشامل تبلیغات، فروش و تحویل محصولات به آدم‌ها می‌شود. آدم‌هایی که در بخش بازاریابی یک شرکت به کار می‌پردازند، تلاش می‌کنند تا با استفاده از شعارها، طراحی بسته‌بندی، تاییدیه افراد مشهور، و نمایش در رسانه‌های عمومی نظر مخاطب هدف را جلب کنند.

0b75819bc06eeac68534b897534d1abc

تجزیه و تحلیل بازاریابی

بازاریابی، همه‌ی آن‌ کارهایی است که یک شرکت برای دستیابی به مشتری و حفظ رابطه‌ با آنها انجام می‌دهد. حتی کارهای کوچکی مثل نوشتن نامه‌ی تشکر، انجام بازی گلف با یک مشتری بالقوه، پاسخگویی سریع به تماس‌ها، و ملاقات یک مشتری قدیمی در کافی‌شاپ را نیز می‌توان جزء بازاریابی دانست. هدف نهایی بازاریابی، تطبیق خدمات و محصولات شرکت با خواسته‌ها و نیازهای آدم‌ها، و در نتیجه اطمینان از سوددهی است.

چهار عامل مهم در بازاریابی عبارت هستند از محصول، موقعیت، قیمت، و تبلیغات.

محصول به کالا یا اقلامی گفته می‌شود که یک کسب و کار قصد فروش‌شان را داشته باشد. هنگام ارزیابی یک محصول، چند پرسش باید مطرح شود: چه محصولی قرار است به فروش برسد؟ تفاوت این محصول، با محصول رقیب چیست؟ آیا این محصول می‌تواند با محصول ثانویه در بازار حاضر شود؟ آیا محصولات جایگزین نیز در بازار وجود دارند؟

قیمت یک محصول یعنی این‌که هزینه‌ی خرید آن محصول چه‌قدر است. هنگام تعیین قیمت، مواردی نظیر قیمت تمام‌شده‌ی هر واحد محصول، هزینه‌های بازاریابی، و هزینه‌های پخش باید درنظر گرفته شوند.

منظور از موقعیت یعنی نحوه‌ی پخش محصول. نکته‌ی مهمی که در این مورد باید در نظر گرفته شود، این است که آیا این محصول قرار است در ویترین فروشگاه به فروش برسد، یا به صورت برخط (آنلاین)، و یا در هر دو نوع کانال‌های پخش قابل دسترسی است.

در نهایت، تبلیغات به رقابت در ارتباطات یکپارچه‌ی بازار یابی گفته می‌شود. فعالیت‌های تبلیغاتی شامل آگهی‌های بازرگانی، فروش شخصی، تبلیغ هنگام فروش، روابط عمومی، بازاریابی مستقیم، حمایت مالی (اسپانسر)، و بازار یابی چریکی است. نحوه‌های تبلیغات گوناگون و متغیر است؛ و ممکن است به این مسئله بستگی داشته باشد که محصول مورد نظر در چه مرحله‌ای از چرخه‌ی عمر خود قرار دارد. بازاریاب‌ها باید از این حقیقت آگاه باشند که مصرف‌کنندگان، قیمت و نحوه‌ی پخش یک محصول را با کیفیت‌ آن محصول می‌سنجند، و هنگام طرح‌ریزی استراتژی بازاریابی، در نظر گرفتن این مسئله کار عاقلانه‌ای است.

بازاریابی آنلاین یا بازایابی برخط

از آغاز ۲۰۱۵، تقریبا ۷۰ درصد از آدم‌های بزرگسال در ایالات متحده حداقل به صورت ماهانه خرید برخط ( آنلاین ) انجام می‌دهند، و تخمین زده می‌شود ۳۳ درصد نیز به صورت هفتگی خرید برخط (آنلاین) داشته باشند. انتظار می‌رود فروش‌های برخط (آنلاین) از ۳۳۵ میلیارد دلار در ۲۰۱۵، با میزان باورنکردنی ۵۶ درصد افزایش، به ۵۲۳ میلیارد دلار در ۲۰۲۰ برسد. با در نظر گرفتن این آمار، استفاده از ابزارهای برخط (آنلاین) نظیر رسانه‌های اجتماعی و تبلیغات دیجیتال در وب‌گاه‌ها و برنامه‌های گوشی‌های همراه، و هم‌چنین انجمن‌های اینترنتی برای بازاریاب‌ها بسیار حیاتی است. در نظر گرفتن کانال پخش مناسب برای محصولاتی که به صورت برخط (آنلاین) به فروش می‌رسند نیز از جمله گام‌های مهم در این فرآیند است. بازاریابی‌آنلاین یا بازاریابی برخط به عنوان یکی از عناصر ضروری برای یک استراتژی بازاریابی کامل تلقی می‌شود. برای اطلاعات بیشتر میتوانید به چطور بازاریابی ارجاعی رو شروع کنیم؟ مراجعه کنید.

مطلب قبلی مطلب بعدی

شاید از مطالب زیر خوشتان بیاید

بدون نظر

درج یک نظر