اخبار متفرقه

فرآیند بازاریابی در شبکه های اجتماعی

فرآیند بازاریابی شبکه‌های اجتماعی چیزی نیست که بخواهیم آن را به صورت یک ویزارد تعریف کنیم. این یعنی روند مشخصی در کار نیست و استراتژی شما ممکن است فقط در یکک بازه زمانی خاص جوابگو باشد. در این مقاله با بررسی آمار و ارقام بهه روز ، به شما کمک خواهیم کرد تا استراتژی بعدی خود را دقیق‌تر و کارآمدتر تعریف کنید.

Internet Marketing

استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای ورود به سایت

پژوهش‌های اخیر eMarketer نشان می‌دهد که ۵۱ درصد کاربران از حساب فیسبوک خود به سایت‌ها, سرویس‌دهنده‌ها و دیگر خدمات تحت وب دسترسی دارند. این در حالی است که گوگل پلاس نزدیک‌ترین رقیب آن، تنها ۲۸ درصد سهم دارد. همچنین ۶۳۳ درصد از کاربران موبایل ترجیح می‌دهند از حساب کاربری فیسبوک خود برای ورود به شبکه‌های مختلف استفاده کنند.

social network id login

بنابراین واضح است که شما نیز باید به این نکته توجه داشته باشید و در طراحی وب سایت، امکان ورود و ثبت‌نام با استفاده از شبکه‌های اجتماعی را مدنظر قرار دهید. جالب است بدانید ۹۳ درصد از خریداران فروشگاه‌های اینترنتی ترجیح می‌دهند به جای درگیر شدن در فرآیند بازیابی کلمه عبور، وب سایت را ترک کنند. اما وب‌سایت‌هایی که امکان ورود با استفاده از حساب کاربری شبکه‌های اجتماعی را تدارک دیده‌اند از شانس ۶۵ درصدی برای نگه‌داشتن کاربر برخوردار هستند. این برای فروشگاه‌های اینترنتی فوق‌العاده مهم است.

social login

نکات قابل توجه :

  • فیسبوک بزرگترین شبکه اجتماعی حال حاضر است، بنابراین وقتی کاربر با حساب فیسبوک خود وارد سایت شود امکان اشتراک گذاری مستقیم و مشارکت کاربران (لایک و کامنت) نیز افزایش می‌یابد.
  • هنگامی که کاربر با یکی از حساب‌های شبکه‌های اجتماعی وارد وب سایت شما می‌شود اطلاعات کاملی را در اختیار شما قرار می‌دهد که در شناسایی مخاطبین وب سایت به شما کمک می‌کند.
  • کاربر در قبال ارائه این اطلاعات، انتظار یک سرویس خوب را دارد که می‌توانید با محتوای آموزشی، کتاب رایگان یا اسلاید از او پذیرایی کنید.
  • سعی کنید خدمتی ویژه برای این دسته از کاربران در نظر بگیرید، زیاد پیچیده نیست چیزی مانند امکان نظر دادن فقط با حساب فیسبوک!

تعامل با مشتری با توجه به میزان رشد و قدرت توییتر

هنگامی که حرف از ارائه یک سرویس یا اپلیکیشن جدید به میان می‌آید ، توییتر محلی است که می‌تواند آن را خوب یا بد معرفی کند! در واقع مشتریان و کاربران ترجیح می‌دهند نظر خود را در توییتر انتشار دهند و در این شبکه در مورد آن گفتگو کنند. اگر عضو فعال توییتر باشید مطمنا تا به حال با این موضوع برخورد کرده‌اید.

آمار نشان می‌دهد ۵۹.۳ درصد از سوالات مشتریان در رابطه با محصول یا خدمات جدید در توییتر مطرح می‌شوند و فیسبوک در این رابطه سهمی ۴۰.۷ درصدی را دارا است.

pr-social-customer-care-facebook-vs-twitter

نکات قابل توجه :

  • یکی از مزیت‌های بازاریابی شبکه‌های اجتماعی دریافت فیدبک سریع از استراتژی و رفتار شما است که نشان می‌دهد قادر به تحقق اهداف هستید یا بلعکس مشتریان را از دست می‌دهید.
  • آموزش و توانمندسازی کارکنان را مدنظر داشته باشید، چون آنها به طور مستقیم با مشتریان سروکار دارند.
  • اجازه ندهید جواب دادن به سوال یا شکایت مشتری بیش از یک ساعت طول بکشد. اگر این زمان طولانی شود ممکن است مشتری به سمت فروشنده‌ای که پاسخگو هست حرکت کند.
  • به توییت‌هایی که نام و برند تجاری شما در آنها اشاره شده است توجه داشته باشید. توییت‌هایی که شامل کلمات منفی و انتقادی شدید است را بلافاصله حل و فصل کنید و رضایت مشتری را بدست آورید.
  • پاسخ‌گویی به سوالات را اولویت‌بندی کنید، سوالاتی که نیاز فوری مشتری را برطرف کند و سوالات تاثیرگذاری که در کسب‌وکار شما دارای اولیت بالاتری هستند.

اینستاگرام؛ سریع‌ترین شبکه در حال رشد در سطح جهانی

شبکه پینترست شاید در آمریکا محبوبیت زیادی داشته باشد اما اینستاگرام است که در سطح جهانی مطرح شده و رشد چشمگیری را در سال قبل رقم زده است.

آمار نشان می‌دهد که این شبکه اشتراک‌گذاری عکس در ژانویه ۲۰۱۳ تعداد ۹۰ میلیون نفر کاربر فعال داشته است و اکنون این آمار به دو برابر یعنی ۱۸۰ میلیون نفر افزایش پیدا کرده است.

chart social media active

کاربران عاشق اینستاگرام هستند چون می‌توانند عکس‌های جالب و خلاق را ببینند، آنها را بر اساس علایق خود فیلتر کنند و در دیگر پلتفرم‌ها مانند فیسبوک به اشتراک بگذارند.

نکات قابل توجه :

  •  سعی کنید عکس‌هایی که ثمره خلاقیت شماست و توسط خودتان گرفته شده است را به اشتراک بگذارید.
  • حتما برنامه‌ای برای استفاده از هشتگ داشته باشید. برای این منظور پیشنهاد می‌کنم مقاله « اهمیت هشتگ در بازاریابی شبکه های اجتماعی » را مطالعه کنید.
  • حتما نظر فالوئرهای خود را در رابطه با اجناس و محصولات‌تان جویا شوید و علاقه‌مندی‌های آنان را در نظر بگیرید.

به مخاطبان جوان اهمیت دهید

گاهی ادمین از روش unfriending برای دسته‌بندی و مشخص کردن مخاطبان هدف استفاده می‌کند و معمولا افراد رده سنی نوجوان در این روش حذف می‌شوند. در واقع بهتر است به جای این کار برنامه مشخصی را برای این دسته از مخاطبان در نظر بگیرید و آنها را مشتری‌های آینده خود تصور کنید.

در عین حال که شبکه‌هایی مانند اسنپ‌چت در بین نوجوانان محبوب است، آمار eMarketer نشان می‌دهد که فیسبوک نیز ارتباط خوبی با این گروه سنی دارد.

pr-facebook-teenage-usage

نکات قابل توجه :

  • اگر مخاطبان جوان و نوجوان در کسب‌وکار شما مهم هستند، همه جا به دنبال آنها بروید و در پلتفرم‌های مختلف با آنها در ارتباط باشید. بله، فیسبوک شبکه بزرگی است اما حقیقت این است که آنها ترجیح می‌دهند عکس‌های خود را در جایی مانند اسنپ‌چت به اشتراک بگذارند.
  • توجه داشته باشید این رده سنی بیشتر به نظر خود و دوستانشان اعتماد می‌کنند. می توانید از ویدیو و تصاویری استفاده کنید که نشان می‌دهد نظر دیگر هم سن‌وسالان‌شان در مورد خدمات و محصولات شما چگونه است.
  • پیشنهاد می‌کنم اگر طرح جدید و یا ارتفاء محصولی را در پیش دارید بسیار ظریف عمل کنید چون حواس آنها حسابی جمع است!
مطلب قبلی مطلب بعدی

شاید از مطالب زیر خوشتان بیاید

بدون نظر

درج یک نظر