مقایسه ی بازاریابی سنتی و بازاریابی شبکه های اجتماعی از نظر مانایی

مقایسه ی بازاریابی سنتی و بازاریابی شبکه های اجتماعی از نظر مانایی

اگر بخواهیم بازاریابی سنتی و بازاریابی مدرن اینترنتی را با هم مورد مقایسه قرار دهیم، می توانیم عناصر مختلفی را مد نظر قرار دهیم اما بازاریابی شبکه های اجتماعی، حوزه ی جدیدی است که بسیاری از بازاریابان در مورد موفقیت آن اتفاق نظر دارند. مزایای بازاریابی در شبکه های اجتماعی بی شمار است اما یکی از مهم ترین آن ها ماندگاری تبلیغات و بازاریابی شماست.

اگر بخواهیم بازاریابی سنتی و بازاریابی مدرن اینترنتی را با هم مورد مقایسه قرار دهیم، می توانیم عناصر مختلفی را مد نظر قرار دهیم اما بازاریابی شبکه های اجتماعی، حوزه ی جدیدی است که بسیاری از بازاریابان در مورد موفقیت آن اتفاق نظر دارند. مزایای بازاریابی در شبکه های اجتماعی بی شمار است اما یکی از مهم ترین آن ها ماندگاری تبلیغات و بازاریابی شماست. برای اینکه ماندگاری تبلیغات و بازاریابی را در شبکه های اجتماعی بهتر درک کنیدتحلیل نگر امروز قصد دارد به تفاوت بازاریابی شبکه های اجتماعی و سنتی از منظر مانا بودن بپردازد.

 

شما فرض کنید که می خواهید دو کمپین تبلیغاتی A و B را راه اندازی کنید. کمپین تبلیغاتی A قرار است به طور سنتی و کمپین B به طور مجازی صورت بگیرد.

 

ویژگی ها و ملزومات کمپین A :

در کمپین سنتی، نیاز به محل همایش وجود دارد، که برای آن باید رزرو سالن همایش، هزینه ها اطلاع رسانی، پذیرایی و …. صورت گیرد. بعد از اطلاع رسانی و گردهمایی افرادی که از این همایش مطلع شده اند شما می توانید در مورد کسب و کار خود صحبت کنید و تا آنجا که توان دارید بازاریابی و تبلیغات انجام دهید.

بعد از گذشت دو یا سه ساعت، همایش به اتمام رسیده و میزان موفقیت تان بر اساس اثری که در این مدت بر روی مخاطب گذاشته اید، مشخص می شود!

بعد از اینکه جلسه به اتمام رسید و مخاطبین شما، سالن همایش را ترک کردند، هرکسی که به سالن حضور پیدا کند، از آنچه در گذشته اتفاق افتاد هاست مطلع نخواهد شد! در واقع می توان گفت تمام تلاش شما برای یک برهه زمانی کوتاه صورت گرفته است.

ویژگی ها و ملزومات کمپین B:

در کمپین B قرار است از شبکه های اجتماعی نظیر فیس بوک و … استفاده شود. در ابتدا باید گفت که فعالیت در شبکه های اجتماعی رایگان است بنابراین هزینه های تبلیغات، رزرو سالن و پذیرایی و … همه منتفی است. از سویی، شما هم زمان می توانید در چندین شبکه اجتماعی در تمام ساعات شبانه روز تبلیغات انجام دهید و به بازاریابی خود ادامه دهید.

مدت زمان بازاریابی در شبکه های اجتماعی ثابت نیست. بعد از اینکه شما طی یک پست، پادکست یا فیلم، بخشی از بازاریابی خود را انجام دادید، می توانید کاملا آسوده به دیگر فعالیت های روزمره ی خود بپردازید اما پیام شما، فعالیت شما و تلاش شما، در شبکه های مورد نظر، همچنان به قوت خود باقی اند و دیگر مراجعه کنند گان نیز می توانند بدور از حضور شما، از فعالیت شما مطلع شوند و از ان استفاده کنند. در شبکه های اجتماعی ابزارهایی وجود دارد که می توانید از طریق آن تاثیر پیام خود را افزایش دهید، صدایتان را به گوش تمام مخاطبین خود برسانید و حتی از آنان به صورت فرد فرد، نظر خواهی کنید و به نظراتشان رسیدگی کنید. چنین کاری در کمپین A قطعا به طور کامل امکان پذیر نیست.

در واقع مهم ترین مزایای شبکه های اجتماعی برای بازاریابی این است که فعالیت شما محدود به مکان و زمان و افراد خاصی نیست و به طور ماندگار می توانید پیام خود را درج کنید. زمانی که پیام های شما به طور ماندگار ایجاد شوند، مخاطبین بیشماری طی سال ها به آن دسترسی دارند و این در حالی است که شما تنها یک بار برای آن انرژی و زمان صرف کرده اید.